Voor het Bevrijdingsmuseum Zeeland mochten wij een speurtocht ontwikkelen voor gezinnen met kinderen. Daarbij maakten we een lesbrief, zodat deze speurtocht ook in te zetten is voor de groepen 5/6 die het museum bezoeken.
Een speurtocht maken over de Tweede Wereldoorlog… Hoe doe je dat, zonder het heel zwaar of beladen te maken maar wel met diepgang en een boodschap? De rode draad door de speurtocht werd “het dagelijks leven gedurende WO2 door de ogen van een kind”. Zo kwamen we uit bij Kees de Kok, een (inmiddels 90 jarige) inwoner van Nieuwdorp. Als kind zag hij een Lancaster neerstorten naast zijn school. Alle inzittenden kwamen om. Het wrak van het vliegtuig ligt in het museum. Kees werd de hoofpersoon in het boekje. Leuk feitje: de foto van de jongen die we in het boekje gebruikt hebben is de kleinzoon van Kees!
We stonden echter voor nog een uitdaging: het boekje wordt ook vertaald in het Engels en Duits. Hoe doen we dat met de antwoorden? Hier vonden we de oplossing voor in morsecodes. Deze zijn universeel! Door de morsecodes op te lossen komen kinderen erachter welk woord Kees ging overbrengen naar zijn opa en oma.
Met deze speurtocht krijgen kinderen een indruk van het Bevrijdingsmuseum en een idee van hoe het leven er in de Tweede Wereldoorlog uitzag. Met altijd in gedachten: dit nooit meer. Leven in vrijheid verdient iedereen. (en is een grondrecht!)