Museumspel

Bij het Stadhuismuseum in Zierikzee was het idee ontstaan voor een museumspel voor kinderen. Ons werd gevraagd om dit verder te ontwikkelen. De basis van het spel bestaat uit zes kisten, die op slot zitten. Door het uitvoeren van verschillende spellen, ontcijferen deelnemers code’s waarmee de kisten geopend kunnen worden. De kisten staan verspreid door zes zalen en alle opdrachten hebben iets te maken met de ruimte waar ze in staan. Deelnemers ontdekken en leren daarmee gelijk iets over het museum en de geschiedenis van Zierikzee.

Pieter Mogge

Omdat het museum verschillende verhalen vertelt, besloten we dat er een hoofdpersoon in dit spel moest zijn. We verdiepten ons in de geschiedenis en de collectie van het Stadhuismuseum en kwamen zo uit bij Pieter Mogge (1698-1756). Hij was o.a. burgemeester van Zierikzee en liet de stad na zijn dood een kapitaal na. Zijn idee was om hiermee van Zierikzee een universiteitsstad te maken. Helaas is dit nooit gebeurd.

Spelboekje

Aan het begin van het spel vinden de deelnemers het spelboekje in de eerste kist. Dit was Mogges ‘aantekeningenboekje’. Hierin schrijven de deelnemers de codes , om vervolgens de kist in de  volgende zaal te kunnen openen. In dit boekje staan ook verborgen tips en aanwijzingen. Er staat achtergrondinformatie in, een extra puzzel en een teken opdrachtje.

Spelkaarten

In de kisten liggen de spelkaarten. Hierop staan de opdrachten die in de zalen uitgevoerd moeten worden. De kisten bestaan elk uit zes vakken. Het spel kan dus gespeeld worden door zes verschillende gezinnen of door een schoolklas die verdeeld is in zes groepjes.

Geslaagd!

Hebben de deelnemers alle codes gekraakt? Dan krijgen ze bij de balie een diploma uitgereikt; ze zijn geslaagd aan de universiteit van Mogge!

 

Meer weten